Omgaan met onveiligheid
(On)veiligheid op scholen. Voor veel leerlingen én leraren een dagelijks terugkerend thema. Ook als mogelijke oorzaak van schooluitval. Hoe kan je als onderwijsinstelling de veiligheid waarborgen en hoe kan je je als leerlingen veilig voelen? Ook leerlingen zelf kunnen wat doen aan het beleven van het gevoel ‘onveiligheid’. De Respons module Omgaan met onveiligheid richt zich niet op het weghalen van alle potentiele oorzaken van gevaar, maar legt de nadruk op het veranderen van de persoonlijke beleving.
In de cursus Omgaan met onveligheid wordt de Respons
methode uitgelegd, wordt aandacht besteed aan didactische
vaardigheden en worden de thema's uit de module behandeld. Er is
tijdens de cursus aandacht voor theorie, maar vooral ook voor de
praktijk. Zo krijgen de deelnemers de benodigde kennis,
vaardigheden en inzichten aangereikt om vol vertrouwen met de
lessen aan de slag te gaan. Zowel de theorie als de uitgewerkte
lessen zijn opgenomen in het handboek Respons die elke cursist
ontvangt. Elke module kent zijn eigen cursus en dus ook zijn eigen
handboek met specifieke lessenreeks. De werkvormen die hierin zijn
opgenomen, dragen bij aan een positieve ontwikkeling bij kinderen
op zowel sociaal, fysiek, cognitief en emotioneel niveau.
Na deze tweedaagse cursus kunnen de docenten met de hapklare
oefenvormen aan de slag in het mbo.